Spatiul cultural romanesc cuprinde azi doua compartimente, unul foarte mare si altul foarte mic. In cel mic apar tot felul de mode si modele culturale, intre care se poarta polemici, se fac si se desfac aliante, se incheaga si se destrama prietenii. In cel mare se rade in pumni de toate acestea. Tendinta actuala este ca spatiul cel mare sa-l inghita pe cel mic.
In spatiul cel mic exista cateva centre de putere intelectuala. Sunt, mai intai, "paltinisenii" sau GDS-ul, care mizeaza pe cultura inalta, cu pivotul ei, filozofia. Un alt grup, de alt fel, este cel al revistei "Romania literara" si al simpatizantilor ei, mai cu seama critici si scriitori din generatia mai varstnica. Ultimul grup este cel din jurul revistei "Observator cultural", oameni mai tineri, adepti ai unor tendinte culturale de tip neoliberal, activi mai cu seama in Statele Unite, dar si in Europa apuseana. Intre aceste grupuri se petrec dispute dramatice, nu insa atat de acute cum au devenit resentimentele personale dintre corifei.
In compartimentul cel mare (urias fata de primul) al lumii culturale romanesti nu se aude zgomotul bataliilor canonice sau ideologice. In masura in care sunt constienti de ce se-ntampla in arena mica, adevaratii stapani ai adevaratelor centre de putere isi freaca palmele strigand: "Intarata-i drace, ca si mie-mi place!". Caci imperiul lor a devenit in ultimii ani, printr-o presiune continua si o extindere tenace, inexpugnabil. A cucerit tot ce se putea cuceri si are astazi tot ce se poate avea. Am vazut, in cativa ani, puterea academica acaparata in intregime de un singur om si depusa la picioarele Puterii. Am vazut puterea literara acaparata in intregime de un singur om si depusa la picioarele Puterii (Uniunea Scriitorilor, odinioara un centru al rezistentei intelectuale, e azi un instrument docil si o copie redusa a unei noi puteri discretionare). Ii ve