O societate care traieste de azi pe maine tinde sa nu acorde prea mare atentie educatiei. Intr-adevar, pare mai urgent sa-ti asiguri necesarul de-a doua zi decat sa te-ntrebi ce va fi-n stare sa faca generatia tanara peste 10 sau 20 de ani. Doar ca, gandind astfel, nu faci decat sa perpetuezi provizoratul, saracia si incompetenta. Cum se zice, iti furi permanent singur caciula.
De fapt, nici cresterea economica, nici intrarea in Europa, nici orice alta aparenta imbunatatire de moment nu pot schimba cu adevarat conditia noastra de marginali, de paria ai unei lumi care ne-a lasat undeva in urma, ca pe o cantitate neglijabila. Adevarata schimbare ar trebui sa fie una de modele umane si mentalitati, pe care numai un invatamant cu adevarat orientat catre viitor il poate asigura. Vom fi europeni nu cand vom fi la fel de prosperi ca ei (va mai curge apa pe Dambovita pana atunci), nici cand vom fi integrati in structurile lor, ci cand nu vom mai fi corupti, ignoranti, sovini, ultranationalisti sau sexisti. Cand ne vom civiliza cu adevarat.
Dar cum sa progresezi cand, in pas de rac, mergi tot asa cum stii, cum o faci de 200 de ani, adica inapoi? Cum sa te adaptezi lumii ultracomplexe si ultraintegrate actuale cand continui sa ai nostalgii tribale? Sub valurile de declaratii pro-NATO si pro-UE, ce au devenit un nou limbaj de lemn, vedem pretutindeni impulsuri contrarii incapatanate, ca de animal dresat care executa in sila ce i se cere, dar care ar fugi iarasi in padure cu prima ocazie...
Exemplul meu de azi e un manual de limba si literatura romana de clasa a 12-a, publicat de editura "Corint". Girat fiind de insusi Eugen Simion, presedintele Academiei Romane, in plus avand o vanzare extinsa (voi arata de ce), el nu e deloc un caz exceptional, ci, din pacate, reprezinta regula si culminarea unei doctrine educationale perdante, cea pe care o practicam o