Mircea VULCANESCU
„Tinara generatie“. Crize vechi in haine noi. Cine sint si ce vor tinerii romani?
Editie ingrijita de Marin Diaconu,
Cuvint inainte de Dorin-Liviu Bitfoi, Editura Compania,
Bucuresti, 2004, 224 p.
Un alt tip de recuperare
Cu ocazia centenarului nasterii lui Mircea Vulcanescu (1904-1952), Editura Compania a avut ideea generoasa a tiparirii cvasi-totalitatii textelor acestuia privind problematica „tinerei generatii“ interbelice, al carei purtator de cuvint si teoretician a fost: studii, conferinte, articole, luari de pozitie, raspunsuri la anchete in publicatiile vremii (Cuvintul, Criterion, Jurnalul literar, Dreapta).
Fata de culegerea aparuta anul trecut la Humanitas, sub ingrijirea aceluiasi Marin Diaconu (De la Nae Ionescu la Criterion), culegere peste al carei cuprins se suprapune partial, prezentul volum are meritul suplimentar al coerentei tematice si al perspectivei pe care o propune. O nota asupra editiei, un tabel bio-bibliografic, o lista a textelor lui Mircea Vulcanescu aparute in volume, un minutios aparat de note in finalul fiecarui text si o bogata iconografie cu fotografii ale membrilor generatiei si facsimile completeaza fericit sumarul, reconstituind o imagine de epoca. Miza aparitiei este una multipla, dupa cum reiese si din prefata semnata de tinarul critic Dorin-Liviu Bitfoi: „Este [...] important sa intelegem astazi orientarea sociala – si nu doar sociologica – a uneia dintre cele mai importante figuri ale «generatiei tinere», cu atit mai mult cu cit ea isi croieste anevoie drum printre cliseele receptarii autohtoniste.
E important, pentru ca aduce la lumina resortul teoretic al angajamentului lui Mircea Vulcanescu, minimalizat indeobste ca simpla determinare temperamentala. [...] Cum perioada interbelica reprezinta, dupa ’89, primul nostru rep