EDITIE DE COLECTIE
In decembrie 1910 s-a auzit pentru prima oara in lume zgomotul unui avion cu reactie pe campul de la Issy-les-Moulineaux. Era avionul romanului Coanda. ANIELA NINE
Copil fiind, Henri Coanda a calatorit mult. Ajuns pe tarmul Marii Nordului, a fost martor la izbucnirea unei furtuni. L-a fascinat cum vantul ridica valurile, in el nascandu-se o enorma admiratie pentru puterea acestuia. âS-a indragostit de vant si de zborul pasarilor marine care pareau ca au intrat in viata lui pentru totdeauna", se arata intr-un document al Muzeului Aviatiei. Atunci, Coanda avea doar 3 ani si jumatate. Nu peste mult timp avea sa construiasca propria âpasare".
Esenta zborului: âCoanda - 1910"
Analizand indelung cu prietenul sau Brancusi âesenta zborului", Coanda a transpus-o in forma tehnica: la 15 octombrie 1910 el a prezentat la Paris, la Expozitia Aeronautica Internationala, un avion cu o pronuntata forma aerodinamica despre care francezii au spus atunci ca este desprins dintr-un desen SF al lui Robida. Cel mai interesant era sistemul de propulsie - âo elice intubata", cum au afirmat atunci specialistii germani. Acesta se baza pe o turbina de aer ale carei pale asigurau aspiratia aerului, racordul si propulsia. Gazele de esapament se amestecau cu aerul deja aspirat, realizand in momentul evacuarii efectul de reactie. Coanda obtinuse la 9 august 1910, in Franta, brevetul de inventie pentru motorul acestui avion pe care il numea âturbo-propulsor".
Intr-un articol aparut in 1910 in tara, chiar Vuia se arata sceptic, asteptand sa vada âdaca va fi in stare sa obtina ceva rezultate". Coanda a testat motorul dupa inchiderea expozitiei, la aeroportul Issy-les-Moulineaux, in apropiere de Paris, dar in timpul zborului de aproape un minut avionul a luat foc si a ars complet. Coanda a scapat numai cu leziuni usoare si cu o f