Este, se pare, o caracteristica nationala sa ne trezim la realitate doar in ceasul al-13-lea. Sa luam masuri, sa cautam vinovati, sa facem legi normale abia dupa ce se intampla o catastrofa, dupa ce zeci de victime platesc cu viata ignoranta si indiferenta catorva oficiali. Luni dimineata, un camion cu azotat de amoniu exploda pe drumul european 85, in apropierea comunei Mihailesti. Pentru 18 oameni, prezenti la locul accidentului, aceasta a fost ultima dimineata a vietii lor. Printre victime se numara sapte pompieri, dintre care cinci militari in termen, si doi ziaristi ai postului de televiziune Antena 1. Ai putea spune ca e ghinion, ca asa a fost sa fie, ca moartea si-a ales locul si timpul in care sa-si ia un nou tribut sangeros. Si totusi, este ceva mai mult in povestea accidentului de la Mihailesti decat simplul fapt divers. In spatele acestui accident sta un sir mult prea lung de vinovati moral. Mii de bombe pe patru roti circula in fiecare zi pe langa noi, fara ca vreun oficial sa sesizeze pericolul. Camioane care ar fi trebuit de mult casate, incarcate pana la refuz cu combustibil, cu ingrasaminte inflamabile, cu tuburi de oxigen, pleaca in fiecare zi intr-o veritabila cursa a mortii. Soferii lor dau la semnat in fiecare zi o foaie de parcurs echivalenta cu o posibila condamnare la moarte. Cei care pun parafa pe aceste documente stiu foarte bine ce consecinte poate avea inconstienta lor. S-a intamplat sa fie, luni dimineata, la Mihailesti. Ar fi putut fi oriunde altundeva. 500.000 de tone de TNT ambulant Probabil, in momentul in care cititi acest articol, in trafic exista pe putin 20-30 de autocamioane care transporta azotat de amoniu, ingrasamantul care a provocat tragedia de la Mihailesti si care, in combinatie cu motorina, de exemplu, e cel mai ieftin exploziv. In Romania se transporta si se comercializeaza anual 500.000 de tone de azotat de amoniu, din