Constantina Raveca BULEU
Reflexul cultural grec in literatura
Casa Cartii de Stiinta, Cluj-Napoca, 2003, 140 p.
Cu un titlu promitator, volumul semnat de Constantina Raveca Buleu este un studiu destul de documentat, cu „aspect“ de (buna) teza de licenta, asupra influentelor pe care miturile, filozofia si literatura din Grecia antica le-au exercitat, de-a lungul timpului, asupra culturii europene. Incepe cu un capitol denumit Grecia ca model cultural, in care sint discutate cele doua dimensiuni ale spiritului grec, pornind, fireste – si inevitabil –, de la Nietzsche: Grecia seninatatii. Modelul apolinic si Grecia orgiastica. Modelul dionisiac. Cele doua laturi, antonimice si complementare, se reunesc sub semnul tragicului. Pe aceeasi dialectica a fetei si reversului se desfasoara si consideratiile care urmeaza, referitoare la „ginditorul grec“ vazut in doua ipostaze: Socrate si Anti-Socrate.
Vastitatea temei face, de la inceput, ca studiul sa fie departe de a-si epuiza subiectul. Autoarea si-a propus totusi un demers ambitios, care presupune „scanarea“ reflexului cultural grec in toata istoria culturii europene. Intr-un fel simptomatic, se trece peste Evul Mediu – prea intunecat? – pentru o prima analiza asupra Renasterii (cu „recuperarea Greciei“ (p. 49-63), continuindu-se cu „Grecia si clasicismul“ (p. 64-74) si cu „perspectiva romantica“ (p. 75-91).
Mai detaliat, cu analiza pe text, cu mai putine generalizari pe tonalitate de adevar absolut, ultimul capitol se intituleaza Secolul XX – decadenta. Dintre autorii secolului care tocmai s-a incheiat, Constantina Raveca Buleu s-a oprit asupra urmatorilor: Albert Camus, André Gide, Lawrence Durrell, John Fowles si Nikos Kazantzakis. Atenta la nuante, la „reflexele“ mai putin obisnuite ale ideilor, autoarea exceleaza in interpretarea operelor din punctul de vedere pe care