Romanii vor trebui sa stringa din nou cureaua. Cel putin patru sau cinci ani de acum inainte, costurile integrarii europene vor fi mai mari decit beneficiile. Care sint, concret, aceste costuri? Sosele, cai ferate, porturi si aeroporturi moderne pentru ca noi si ceilalti europeni, care fac afaceri sau nu in Romania, sa se simta
Nota de plata
Romanii vor trebui sa stringa din nou cureaua. Cel putin patru sau cinci ani de acum inainte, costurile integrarii europene vor fi mai mari decit beneficiile. Care sint, concret, aceste costuri? Sosele, cai ferate, porturi si aeroporturi moderne pentru ca noi si ceilalti europeni, care fac afaceri sau nu in Romania, sa se simta ca acasa din punctul de vedere al confortului si sigurantei. Tehnologie nepoluanta in fiecare fabrica, pentru ca apa si aerul sa fie mai curate. Dispozitive moderne de sterilizare, pentru ca alimentele pe care le producem sa fie sigure pentru sanatate si laboratoare performante care sa certifice acest lucru. Pina la urma, Uniunea Europeana inseamna ca toti cetatenii ei sa se bucure, pe cit posibil, de aceleasi standarde de viata, indiferent daca se afla la Lisabona, Atena, Paris sau intr-un satuc din Scotia. Toate aceste costuri le vom suporta cu totii din buzunarul propriu: salariatii din impozite, iar patronii prin investitiile pe care vor trebui sa le faca. Pina in 2010, nota de plata a integrarii va fi de aproximativ 25 de miliarde de euro si, pina in 2025, inca o data pe atit. Prin urmare, actuala valoare a PIB-ului pe un an va trebui alocata pentru modernizarea tarii. Acestea sint cheltuielile. De beneficiile aderarii se vor bucura insa tot romanii. Aproape 10 miliarde de euro vor fi acordati de Bruxelles doar in primii trei ani de la aderare. Acestia fie vor ajunge in buzunarele agricultorilor, fie se vor transforma in locuri de munca ce vor contribui la cresterea prosperitatii in anumite