E un lucru unanim acceptat de majoritatea psihologilor care au studiat tipologia soferilor implicati in accidente : in ultimii ani agresivitatea la volan a crescut considerabil. Comportamentul agresiv al soferilor a fost influentat de mai multi factori. Primul ar fi cresterea foarte rapida a numarului de autoturisme, conduse de barbati tineri care vor sa profite de atuurile masinii lor in conditiile in care structura stradala a oraselor si a soselelor nationale nu s-a modernizat.
Alte explicatii ale agresivitatii au fost oferite de cercetatorii americani care studiaza psihologia accidentelor rutiere de peste 20 de ani. Studiile experimentale facute pe animale in laborator au demonstrat ca supraaglomerarea conduce la agresivitate si manifestari patologice, lucru care, spun cercetatorii americani, se aplica la persoanele implicate in traficul rutier. Problema invadarii spatiului personal declanseaza o crestere a agresivitatii si creeaza tensiune si frustrare. "De cele mai multe ori, daca spatiul personal este invadat ne manifestam mai degraba printr-un limbaj corporal defensiv decat prin agresiune fizica. Autovehiculul este o prelungire a acestui teritoriu. Daca o alta masina ameninta acest teritoriu, patrunzand in el, soferul va proceda, cel mai probabil, la o masura de aparare ce poate fi privita ca o incercare de restabilire a teritoriului. Acele secunde ale ´autoaparariiª au facut sute de mii de victime in S.U.A", sustine psihologul Rodrigo Martinez, in calitatea sa de director al Administratiei Statelor Unite al Autostrazilor Nationale si a Sigurantei Traficului (NHTSA).
Un alt cercetator, autor al studiului "Agresivitatea la volan", e de parere ca o alta tipologie care e foarte des implicata in accidente e cea a soferilor agresivi, care au un comportament caracterizat prin exces de viteza, conducere bara la bara, zig-zag-uri, depasiri prin dreapta, schi