A devenit, din pacate un fenomen specific Romaniei postdecembriste ca, in cazul in care un partid aflat la putere pierde alegerile generale, foarte multi sefi de institutii sa fie schimbati din functie, indiferent de realizari sau esecuri profesionale. Aceasta "schimbare a garzii", survenita o data la patru ani da, din pacate nastere unei nesigurante, unui nesfarsit razboi intern si unei lipse de proiecte pe termen lung, avand in vedere ca multi sefi de institutie isi "pronosticheaza" mandatul pentru patru ani, pana la alegeri.
In acest context, se nasc, fireste, tot felul de suspiciuni legate de angajari ale bugetului institutiilor publice in razboaiele electorale care survin o data la patru ani. Asociatia ProDemocratia a sesizat faptul ca forma cea mai grava de finantare ilegala a partidelor este cea realizata din resursele institutiilor publice - consiliu judetean, primarii, structuri descentralizate ale Guvernului in teritoriu. Cele trei tipuri de resurse care se gasesc la indemana institutiilor publice si care pot fi deturnate in scop politic sunt, in primul rand, fondurile bugetare, bunurile - echipamentele si consumabilele institutiei, precum si forta de munca si expertiza angajatilor institutiei.
Se intampla astfel destul de des ca institutiile statului sa se implice in organizarea de chermeze electorale sub semnele unui partid politic, dar finantate de la bugetul public prin sume cuprinse pe "agenda culturala" a institutiei. Se intampla ca masina de serviciu a functionarului public sa fie folosita pentru intalniri cu alegatorii, iar propaganda scrisa de partid sa se faca prin faxurile si imprimantele institutiei. De asemenea se intampla ca, la fel ca pe vremuri de 1 Mai sau 23 august, angajatii institutiilor sa fie mobilizati pentru tot felul de "actiuni pionieresti", gen distribuire de fluturasi electorali.Protectia denuntatorului
De m