- In cadrul unui proiect care isi propune sa identifice mecanismele de cenzura economica la adresa presei, Centrul pentru Jurnalism Independent a cerut Guvernului sa faca publice listele institutiilor publice care au primit aprobarea directa a primului-ministru pentru atribuirea contractelor de publicitate in mass-media. Credeti ca se va da curs acestei solicitari?
- Noi am depus o solicitare de informatii publice, in temeiul Legii 544, care este foarte clar formulata - daca aceste informatii nu sunt protejate in mod specific de stampila "secret de stat" sau "secret de serviciu" ele trebuie sa fie facute publice. Nu vad nici un motiv pentru care aceste informatii referitoare la distribuirea publicitatii de stat sa fie secrete de serviciu, iar secrete de stat, cu atat mai putin. Legea este foarte clara - noi asteptam cu incredere ca autoritatile sa respecte legea.
- Credeti ca publicitatea a devenit un fel de instrument de santaj fata de presa independenta?
- De mai mult timp se vorbeste de acest lucru. Din discutiile pe care le-am avut cu reprezentantii mass-media, in special cu cei din provincie, si din discutiile avute cu cei din zona firmelor de publicitate, a reiesit ca, uneori, contractele de publicitate sunt folosite ca instrument de presiune sau ca instrument de gratificare pentru presa. Noi nu pornim neaparat de la premisa ca acesta este un mecanism general instituit, dar incercam sa identificam daca nu cumva este, iar daca este trebuie gasite solutii. Nu este o premisa de la care se pleaca, este deocamdata doar o suspiciune.
- Ziarele locale resimt acut aceasta presiune a autoritatilor. De multe ori, trebuie sa renunte la materiale jurnalistice de investigatie si sa devina obediente puterii pentru a supravietui. Cum vedeti iesirea din aceasta criza?
- Exista solutii pe termen lung si solutii pe termen scurt. Poti obtine pe termen s