?In exercitiu erau implicate trei aparate MiG 21 Lancer, unul care facea pe avionul inamic, avea armament performant la bord, iar celelalte doua care s-au ciocnit erau avioanele care trebuiau sa intercepteze avionul inamic. Comisia continua investigatiile, concentrindu-si atentia asupra implicarii factorului uman?, a spus generalul Catrina.
Potrivit unor piloti cu experienta, exercitiul de antrenament pe care-l efectuau pilotii, denumit ?de interceptare?, este unul de rutina. ?Avioanele decoleaza in directii diferite. Pilotul-vinator nu stie in ce zona ajunge tinta, reprezentata de un alt avion. El este practic condus de controlorul de trafic militar de la sol, catre tinta aflata in aer. Punctul de comanda il ajuta, il ghideaza sa o gasesca si apoi trage pe ea. Daca vorbim de rachete, tinta poate fi la citiva kilometri distanta, daca vorbim de mitraliera, mult mai aproape?, ne-a explicat un pilot experimentat. In cazul de joi, colegi de-ai pilotilor spun ca ?e posibil ca unul din piloti sa fi facut virajul mai tirziu ori cel care a simulat tragerea sa fi facut virajul mai mic si - spun ei -? va dati seama, la viteza aceea...?.
In plus, conducerea Ministerului Apararii Nationale a luat decizia ca toti pilotii militari care vor lua parte in cursul saptaminii viitoare la primul antrenament NATO sa fie testati de catre experti din cadrul Institutului National de Medicina Aeronautica si Spatiala.
?Interogatoriu? de 40 de minute
Prima grija a MApN a fost, imediat dupa producerea accidentului, recuperarea celor doi piloti, capitan comandor Mircea Petrescu si capitan Aurelian Nita. Acestia au fost transportati la Spitalul Militar din Cluj, pentru investigatii medicale. Pe tot parcursul vizitei medicale, cei doi ofiteri s-au ferit sa faca vreun comentariu, invocind secretul profesional. Comandantul Spitalului Militar Cluj, col. dr. Florin Gavr