"Vom lua masurile ce se impun pentru motivarea functionarilor publici, marirea salariilor acestora, acordarea de tichete de masa si prime, in asa fel incat acestia sa nu fie tentati sa savarseasca fapte de coruptie sau fapte aflate la limita legii pentru a-si asigura traiul zilnic". Am auzit acest tip de discurs in mod constant in ultimii ani, rostit de cel putin cinci ministri. Rezultatele au fost si au ramas aceleasi. Exista sectoare bugetare unde salariul mediu se mentine, constant, pe aceleasi coordonate - 3.000.000 - 3.500.000 de lei, cu putin peste salariul minim pe economie. In aceste conditii, oricate strategii anti-coruptie s-ar gandi la nivel national, oricate variante de reforma in domeniul administratiei publice s-ar vehicula, functionarul public ramane la fel de vulnerabil.
Uniunea Sindicatelor Functionarilor Publici din Romania si Federatia Sindicatelor din Administratia Publica Locala au hotarat de comun acord sa incerce sa faca tot ce e posibil pentru rezolvarea unei liste de revendicari pe care, se afla, in primul rand, cererea de majorare a salariului pana la un nivel decent, elaborarea unui proiect de act normativ privind salarizarea functionarilor publici pe 2005, alocarea de fonduri pentru pregatirea profesionala si protejarea activitatii functionarilor care desfasoara activitati de control (comisari de Garda Financiara, agenti vamali, inspectori de munca, inspectori ai Fiscului).
Un punct foarte interesant de pe lista revendicarilor se refera si la depolitizarea functionarilor. Este, practic, un fenomen specific Romaniei : cam de fiecare data cand se schimba "garda", cand la guvernare vine un alt partid, se schimba automat sefii tuturor institutiilor publice. Lucru care, pe termen lung, se dovedeste a fi daunator pentru activitatea structurilor bugetare.
Dupa discutiile pe care sindicalistii le-au avut cu Guvernul s-a ajuns la n