Cititorii Observatorului cultural au putut afla in urma cu citeva luni (v. Nr. 229/13-19.07.2004) despre conflictul de la Teatrul de Stat „Csiky Gergely“ din Timisoara, al carui director, Demeter Andras, a blocat spectacolul realizat de catre regizorul Victor Ioan Frunza dupa Istoria comunismului povestita pentru bolnavii mintal de Matei Visniec.
De curind, cu ocazia editiei 2004 a Festivalului Dramaturgiei Romanesti de la Timisoara, directia Teatrul „Csiky Gergely“ a propus – totusi – prezentarea spectacolului, insa cu modificari importante, fara contributia si fara acordul echipei care a realizat montarea initiala. Pina la urma, spectacolul nu s-a mai jucat. In numarul trecut al Observatorului cultural, in prima parte a cronicii festivalului, Doru Mares s-a referit la un moment dat la acest contencios. In replica, regizorul Victor Ioan Frunza ne-a transmis urmatoarele Precizari referitoare la articolul Festivalul simptomatologic (I), paragraful Simptomul concurential, din Observator cultural, Nr. 244 a.c.
Autorii spectacolului (scenograf, compozitor, regizor) s-au adresat teatrului pentru a afla in ce conditii se vor relua reprezentatiile, cind vor avea loc repetitiile si au solicitat sa ia parte la repetitii. Nu au formulat solicitari de natura financiara. Spectacolul nu s-a jucat din luna mai a.c. si creatorii erau interesati de pastrarea lui in limitele proiectului regizoral. Artistii au purtat corespondenta in acest sens cu directiunea teatrului.
Dorinta autorilor spectacolului era tocmai de „a proteja investitia teatrului“, mai ales ca opera urma sa fie supusa unei jurizari intr-un festival. Cine putea asigura tinuta artistica mai bine decit autorii conceptului regizoral, scenografic si muzical?
Raspunsul primit de la teatru continea ironii, dar nu raspundea la nici una dintre solicitarile formulate de creatori. @N