La Baia Mare s-a deschis marea expozitie a artistilor locali si a invitatilor de onoare ai acestora. Manifestarea a fost organizata in chiar sala Coloniei Artistilor, care a facut din acest oras, in ultimii ani ai veacului al XIX-lea si la inceputul urmatorului, un spatiu al plasticii internationale. Tocmai spiritul si continuitatea Scolii de la Baia Mare stapinesc aceasta noua expozitie. Insasi continuitatea ei este un exemplu. Evident, in 2004 nu se mai poate lucra ca acum 108 ani, cind a fost fondata Colonia, la initiativa lui Simon Hollosy-Corbu si a colegilor sai.
Dar cromatica specifica si sintaxa plastica de odinioara mai pot fi decelate la unii dintre expozantii actuali. Astfel, nuantele stralucitoare, specifice fondatorilor scolii, se regasesc in pinzele lui Simion Pop, Dudás Gyula (Crucifix, Lalele rosii, Toamna pe Morgau) si Nicolae Suciu – chiar daca, la acesta din urma, motivul peisagistic poate fi identificat in zona manastirilor de la Muntele Athos, din Grecia (Basilica, Usa chiliei, Meteora). Aurel Dan surprinde esenta Maramuresului in compozitii plonjante, cu satele concentrate in jurul bisericii; mozaicul acoperisurilor troienite, fiecare primind eclerajul in alt fel, este centripetat de axul credintei, casa Domnului care-si inalta turla eleganta spre cer (Sat posibil, Centrul satului, Sfintirea apelor, Maramures 1). Rustique a lui Andrei Szántó prezinta o fatada cu umbra intens albastra, animata de doua pisici vioaie, cu ochii lucitori, aurii. Efectele rasaritului de soare, uneori doar produs al meditatiei si al interpretarii, sint concentrate in pinzele lui Ion Sasu din suita Culorile luminii. Dominantele calde sau reci pot conferi trairi intense in peisajele campestre ale Mariei Maris-Daraban.
O interesanta sinteza culturala efectueaza Dorel Topan in compendiile sale de capodopere ale lumii concentrate pe lobii unui cre