BUSINESS
INDUSTRIE - Parteneriatele militare sunt purtatoare de inalta tehnologie Industria aeronautica autohtona supravietuieste din ce in ce mai bine si datorita integrarii in NATO. Desi firave, roadele parteneriatului militar ofera capacitatilor de productie romanesti perspective realiste, dar prea putine vanzari. ADRIAN N. IONESCU
PLAN. Contractul dintre Romaero si Lockheed Martin sta la baza redefinirii industriei aeronautice romanesti Recent semnatul contract dintre Lockheed Martin si Romaero Bucuresti repune in prim-plan strategia dezvoltarii industriei aeronautice romanesti. Contractul a dat ministrului roman al Economiei si Comertului, Dan Ioan Popescu, motive de bucurie si de speranta ca nu este prea indepartata "transformarea intr-un centru regional a Centrului National de Service, care functioneaza la compania romana pentru avioanele Hercules". Devenit regional, centrul ar furniza mentenanta pentru aeronavele aflate in bazele militare aeriene vest si est-europene.
Intr-o alta abordare, acelasi contract propune redefinirea industriei aeronautice, care cu greutate mai poate aspira la productia integrala a unui aparat de zbor, ci doar la obtinerea unor contracte de la monstrii sacri ai domeniului. Ceea ce n-ar fi prea putin, avand in vedere ca astfel ajung in economia romaneasca tehnologiile inalte.
Dar cat de mult in termeni financiari?
PROPORTII. Contractul cu pricina este evaluat la "numai" 30 de milioane de dolari pe trei ani, in timp ce cifra de afaceri a Romaero pe anul acesta a fost aproximata la circa 11,2 milioane dolari de directorul general Viorel Manole. Potrivit acestuia, bugetul de venituri si cheltuieli pe 2005 al Romaero ar putea fi dublu, adica de 22,4 milioane de dolari. Romani sau americani, oficialii s-au ferit sa spuna cam cat va ramane in conturile companiei romanesti din cele 30 de mili