Marii distribuitori de marfuri, magazinele de retail si lanturile de supermarketuri asteapta vanzari-record in aceste zile, iar prognozele le dau incredere in acest sens. Tot mai multe magazine si-au prelungit programul de vanzari pana peste miezul noptii pentru a face fata avalansei de cumparatori. In goana dupa cadouri, romanii au blocat traficul din Capitala la orele de varf.
In Romania, una dintre cele mai sarace tari din Europa Centrala, hypermarketurile si marile magazine si-au prelungit programul pana la miezul noptii, iar creditele "personale" de pana in 3.000 de euro, propuse de bancile locale au avut mare cautare in decembrie, scrie, cu surprindere, un cotidian luxemburghez in editia sa on-line de ieri.
Ziarul remarca tendintele "noilor europeni" din Europa Centrala, care, o data cu apropierea sarbatorilor de sfarsit de an, sunt cuprinsi de o frenezie pentru bunurile de consum si se imprumuta cat pot de la banci pentru a-si plati cumparaturile de Craciun, precum si aparitia noilor centre comerciale si hipermarketurile in fostele tari comuniste din Europa Centrala si de Est, care au determinat
"explozia" cererilor de credite pentru consum.
Castigam mai putin, dar cheltuim mai ceva ca-n Occident
In Ungaria, spre exemplu, cererile pentru carti de credit au crescut cu 40 la suta in cursul perioadei de Craciun. In Polonia, unde librariile lantului Empik sunt deschise, in decembrie, 24 de ore din 24, aproximativ zece banci propun "credite de Craciun" cu dobanzi reduse, ori chiar cu dobanda zero, pentru atragerea clientilor.
Iar bancile isi recupereaza pierderea din comisioane, care sunt foarte ridicate, explica analistii financiari polonezi. Cu toate acestea, polonezii prefera, de acum, o carte de credit sau un credit ce poate fi reinnoit, atasat contului lor bancar, sustin aceiasi specialisti. @N_P