Peste o luna si jumatate, romanii vor avea si preturi mici in fata ochilor. Legea denominarii prevede un antrenament de 4 luni. Banca Nationala recomanda vigilenta, marii retaileri se gindesc la strategii, iar micii comercianti inca nu prea stiu despre ce este vorba.
Preturile si tarifele la bunuri si servicii vor fi afisate atit in moneda veche, cit si in moneda noua de la 1 martie 2005 pina la 30 iunie 2006. Sumele prevazute in contractele furnizorilor de utilitati aflate in derulare la data de 1 martie 2005 si facturile privind plata utilitatilor vor fi notificate partilor atit in moneda veche, cit si in moneda noua.
Legea prin care leul isi pierde zerourile din coada prevede amenzi intre 10 si 30 de milioane de lei (vechi) pentru lipsa dublului afisaj la comercianti. Sanctiune valabila de la vinzatorii de martisoare la cei de televizoare.
In momentul de fata, patronii de magazine se impart intre cei care cred ca mai e mult pina atunci si nu si-au facut nici un calcul si cei care si-au pus deja angajatii sa calculeze in noua moneda.
BNR sfatuieste populatia: cu ochii pe preturi!
Teoretic si practic, denominarea din Romania nu ar trebui sa conduca la majorari de preturi. Increderea in leul nou este prima „directiva“ a campaniei de mediatizare a BNR.
„Toate mijloacele media vor fi folosite, astfel incit informatia despre schimbarea banilor sa ajunga pina in ultimul catun, astfel ca la 31 decembrie 2006, data la care actualele bancnote ies de pe piata, cit mai putini romani sa ramina cu lei vechi in buzunare“, sustine Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului BNR.
Aparitia leului nou in raportul de denominare de 1 la 10.000 va avea si un puternic impact psihologic, iar BNR mizeaza pe o influenta pozitiva asupra procesului de dezinflatie. „Cei care vor incerca sa majoreze preturile vor miz