Deputatul Kerekes Karoly a înaintat vinerea trecută o propunere de modificare şi completare a OG 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România.
Parlamentarul UDMR şi-a argumentat propunerea în expunerea de motive prin faptul că ordonanţa, aprobată apoi prin Legea nr. 424/2002, conţine mai multe prevederi discriminatorii. Astfel, art. 4 din OG 15 reglementează că utilizatorii români au obligaţia de a achita integral tariful de utilizare pentru perioade de parcurs şi staţionare de câte 12 luni, în timp utilizatorii străini pot plăti acest tarif în funcţie de perioada de parcurs şi staţionare pentru: o zi, 30 de zile, 6 luni şi 12 luni (art. 5). Aceste articole vin în contradicţie cu art. 8 din ordonanţă, unde se precizează că tariful de utilizare se aplică în mod nediscriminatoriu pentru utilizatorii români şi străini.
După operarea modificării, articolul 4 ar urma să aibă următorul conţinut, la al.1 “utilizatorii vor achita tariful de utilizare în funcţie de durata de parcurs şi de staţionare prevăzută la art. 1 (al.7)”, iar al.2 va suna astfel – “tariful de utilizare pe perioada de parcurs şi de staţionare de 12 luni poate fi achitat în patru rate trimestriale”. Totodată, art. 5 a fost propus pentru eliminare.
O altă discriminare identificată de iniţiatorul modificării legislative este obligaţia utilizatorilor români de autoturisme de a plăti numai integral acest tarif, în timp ce utilizatorilor de autovehicule de transport marfă li se permite plata tarifului în patru rate trimestriale. Astfel, consideră deputatul Kerekes, în prevederile legii, nu se ţine cont de faptul că sunt posesori de autovehicule care nu le utilizează tot anul, cum sunt, de exemplu, agricultorii – care desfăşoară o activitate sezonieră –, sau chiar pensionarii – care din motive financiare nu uzează de această posibilitate to