Patimile maghiare după Trianon
Difuzat miercuri seara începând cu ora 20.15, pe postul de televiziune Antena 1, filmul "Trianon" s-a dovedit a fi o peliculă cu tentă de vodevil ieftin, patetică şi penibilă în acelaşi timp. Un film de propagandă cu vădit mesaj naţionalist – revizionist care a ajuns să fie nedifuzat până şi în ţara de origine.
Difuzarea filmului în România mi s-a părut a fi însă un act de curaj şi, de ce nu, un act de normalitate într-o ţară care se pretinde democratică. Intervenţia telefonică în timpul emisiunii a doamnei Mona Muscă, ministrul Culturii şi Cultelor privind interzicerea acestei producţii în România a fost insuficient argumentată şi de aceea poate nu a reuşit să convingă. După vizionarea filmului, nu-ţi poţi pune decât întrebarea: mesajul filmului fiind atât de clar, totuşi cui foloseşte această peliculă ?
Filmul "Trianon" realizat de regizorul maghiar Koltay Gabor a fost urmărit cu interes de publicul larg, dovadă în acest sens fiind şi numărul extraordinar de mare de e-mail-uri şi SMS-uri trimise la Antena 1. Dezbaterea care a urmat şi la care au participat realizatorul filmului, regizorul maghiar Koltay Gabor, istoricul maghiar, Raffai Erno, precum şi istoricul Florin Constantiniu şi analiştii politici Emil Hurezeanu, Ioan Cristoiu şi Cristian Tudor Popescu a fost una deosebit de interesantă. Purtată până târziu în noapte, putem aprecia faptul că dezbaterea pe marginea unui subiect atât de sensibil, s-a desfăşurat în termeni civilizaţi, dar cu uşoare accente glandulare din partea lui Cristian Tudor Popescu şi iritare din partea moderatorului (imparţial ?) Marius Tucă. Faţă de întrebările pertinente şi la obiect care i s-au adresat, mai ales din partea lui Emil Hurezeanu şi a lui Florin Constantiniu, la un moment dat regizorul Koltay Gabor a devenit vizibil iritat, iar uneori încurcat a fost chiar şi istoricul Raff