Euro a scăzut în ultimele luni, căzând în ultimele zile sub pragul de 36.000 lei. Dacă, la prima vedere, aprecierea leului pare să fie benefică, în practică lucrurile se schimbă. Din toată afacerea, cei mai şifonaţi par să iasă exportatorii.
Euro a scăzut în ultimele trei luni, ajungând la nivelul de acum doi ani. Cauza principală a fost reducerea frecvenţei cu care BNR intervenea pe piaţă pentru stabilizarea cursului în jurul unor praguri psihologice. Din această cauză, nici un analist nu a reuşit să anticipeze o apreciere atât de mare a leului, având în vedere intervenţia BNR de acum o lună, când a achiziţionat 200 de milioane de euro de pe piaţă pentru a menţine rata de schimb.
Ieri, Romexterra Bank cumpăra un euro cu 35.000 şi-l vindea cu 37.000, în timp ce BRD afişa un curs de 34.300 la cumpărare şi 35.200 la vânzare. Tendinţele actuale par să ducă euro, în doar câteva luni, la cotaţii de 30.000 lei, însă orice predicţie făcută în aceste momente este oarecum hazardată: “E greu de spus şi cred că nimeni nu poate să spună cu certitudine care vor fi evoluţiile în următoarea perioadă. Toată lumea aşteaptă intervenţia Băncii Naţionale pentru stoparea acestei tendinţe de depreciere rapidă a monedei euro. Însă, repet, e foarte greu de făcut predicţii, singurul lucru pe care-l putem face este să ne spunem părerea”, apreciază Lucreţia Tudose, director BCR sucursala Mureş. Şi mai rezervată în declaraţii pare să fie Szocs Emese, director adjunct Piraeus Bank filiala Mureş: “Nu putem să dăm previziuni pentru că ar putea influenţa piaţa şi clienţii noştri”.
Cine pierde?
Din cauza aprecierii leului, cei care suferă cel mai tare sunt exportatorii. Însă în viitorul apropiat şi companiile hoteliere vor avea de suferit. Dacă la sfârşitul anului trecut aceste companii încheiau contracte cu agenţiile de turism la un curs de 41.000 de lei, în perioada următ