Pe piata serviciilor din Romania, "turismul de aventura" promite un volum de cateva milioane de euro anual. Terenul aproape virgin atata profesionalismul si tenacitatea tinerilor, inclusiv a celor licentiati in gestiunea afacerilor. ADRIAN N. IONESCU
AFACERE. Pe coarda, catarat pe munte sau cu calare pe bicicleta. Turismul de aventura poate fi practicat in orice sezon Marja de profit poate urca de la 20% pana la 40%, pentru serviciile de varf din turismul de aventura, spune Sebastian Ghita, un tanar licentiat in gestiunea afacerilor la Academia de Studii Economice. Este asociatul a trei firme de servicii. Cu AlpAccess doreste sa intre pe segmentul de piata amintit, in asociere cu salvamontisti redutabili din Romania.
TENACITATE. Initial, Sebastian Ghita s-a axat pe alpinism utilitar. Pana acum, contracte cum au fost cele pentru doua rafinarii au adus venituri nete de 2.500 de euro. "Muntii Bucegi sau Ciucas, unde dorim sa dezvoltam aceasta afacere, ofera conditii cel putin la fel de palpitante ca si Kilimanjaro", crede Sebastian Ghita, care adauga faptul ca unei firme specializate ii revine cam un sfert din costul unui sejur. Estimat astfel, potentialul pietei autohtone ar putea tinti la trei milioane de dolari.
In functie de preferintele si posibilitatile clientilor, oferta pietei de "aventuri turistice" pleaca de la drumetiile pe trasee marcate sau nemarcate, continua cu ciclismul montan, escaladele usoare, cu sau fara echipament special, coborari controlate pe coarda, traversarea unor vai pe coarda cu un sistem de role (tiroliana) si alte procedee de alpinism sau speologie. La salturile in gol cu coarda elastica sau trainingul de supravietuire, AlpAccess vrea sa aduge si "foto-vanatoarea", care foloseste aparatul foto in loc de pusca.
PIATA IN FORMARE. Firme ca AlpAcces sau Valahia Outdoor din Cluj Napoca ofera, practic, servicii d