La sfârşit de săptămână, am avut ocazia să vedem două spectacole de zile mari: vineri, de la ora 18, la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, spectacolul de dans şi cântec popular oferit de Ansamblul artistic “Mureşul” şi “Romafest” din Târgu Mureş, iar sâmbătă, de la ora 18, la Sala Mare a Palatului Culturii, “Şezătoarea moţească”, manifestare artistică aflată la cea de-a treia ediţie şi care a reunit formaţii artistice şi coruri bărbăteşti din cinci zone folclorice.
O caracteristică comună a celor două manifestări a fost prezenţa scăzută şi media de vârstă a publicului, destul de ridicată. Este probabil şi o consecinţă a perioadei actuale, dominată, din păcate, de kitsch-ul folcloric, în care maneaua este de departe port-drapelul prostului gust şi a culturii pe sponci.
“Căluşarii”
Spectacolul oferit vineri seara de Ansamblul folcloric “Mureşul” din Târgu Mureş, condus de Titi Boantă, a fost cu adevărat unul de excepţie. Am remarcat în mod deosebit măiestria, acurateţea şi perfecta sincronizare a celor 12 perechi de tineri care au interpretat “Căluşarii”, un dans emblematic pentru folclorul românesc, de fapt, unul dintre cele mai vechi dansuri româneşti, dans ale cărui origini se pierd undeva în negura timpului. Prezenţa scăzută, mai puţin de 200 de participanţi, într-o sală de 500 de locuri, sau permanentul dute-vino din sală, n-au putut să umbrească reuşita unei manifestări de folclor autentic.
"Şezătoarea moţească"
Cea de-a treia ediţie a acestei manifestări a reunit formaţiile "Iernuţana" din Iernut, condusă de Liviu Precup, "Junii Călimanilor" din Deda, condusă de Iosif Ghidiu, corul bărbătesc "Zimbrul Maramureşului" din Finteuşul Mare (Maramureş), condus de Andrei Dragoş, formaţia "La Portiţă" din Căpuşul Mare, condus de Mihai şi Lucia Stavilă şi grupul "Coroniţa" de la Solovăstru, conducători Silvia Georgică şi Ioan Baciu. A excelat