- Economic - nr. 43 / 3 Martie, 2005 Sub "caciula" schimbarii monetare
Majorarile de preturi se fac intr-o veselie
De mai multa vreme, Guvernul, reprezentanti ai Ministerului Finantelor, ai BNR, ai altor organisme centrale responsabile cu actul denominarii leului nu mai prididesc sa convinga populatia ca prin denominare "nici un roman nu va pierde nici un leu". Prezumtia ar putea fi corecta daca se refera strict la momentul schimbarii. Dar ce se intampla pana atunci, sa nu intereseze pe nimeni? Pentru ca, iata ce se intampla, zilnic, sub ochi nostri: de la 1 martie preturile trebuie afisate in ambele variante, in sensul ca cetateanul sa stie exact cat costa un produs in lei vechi si cat in lei noi. Numai ca, o data cu reetichetarea produselor cu cele doua sisteme de preturi comerciantii isi permit, cu de la sine putere (fara sa fie controlati, verificati de catre organele in drept) sa majoreze automat preturile. Din constatarile noastre au rezultat niste situatii stupefiante, cresterile de preturi se "autoregleaza" cu procente intre 5 si 20 la suta. Este aberanta o asemenea tendinta. In aceasta avalansa de nestavilit sunt vizate toate produsele, cu preponderenta cele alimentare _ paine, ulei, zahar, lactate si branzeturi, paste fainoase, conserve, carnea de toate sortimentele _ dar nu se scapa din vedere nici produsele industriale (cu procente de crestere, e drept, ceva mai mici), precum nici medicamentele (!). Este de necrezut ca in acest fel _ si intr-o atare situatie _ cei care distribuie medicamentele necesare mentinerii unei stari relative de sanatate, sa atenteze tocmai la…sanatatea oamenilor. Prezentam aici un singur exemplu. O cutie de Trombostop contine 3 blistere, in total 30 de pastile, necesare unui om pe timp de 30 de zile. In urma cu exact 30 de zile cutia purta o eticheta cu pretul de 20.000 de lei, in 28 februarie (in ajunul etich