de MONICA ANDRONESCU BUCATARIA DE POST Sambata invierii lui Lazar. Sarbatoarea Floriilor, duminica intrarii Domnului in Ierusalim. Prilej de veselire, de voiosie si de belsug. Imparatul Cerului si al Pamantului intra in cetatea Ierusalimului calare pe manzul asinei si oamenii il primesc cu osanale. Aceiasi oameni care peste cateva zile aveau sa strige in fata lui Pilat din Pont "Rastigneste-l, rastigneste-l!". Duminica a bucuriei innegurate de gandul apropiatelor Patimi ale lui Hristos.
Dar astazi, Iisus, care ni se dezvaluie de-a lungul intregii sale misiuni ca un Domn al belsugului si al plinatatii, a hotarat un ragaz pentru indulcirea sufletului si a trupului. Caci Iisus n-a pierdut nici un prilej sa se bucure de mesele imbelsugate alaturi de oameni, binecuvantand intotdeauna mancarea, inmultind pestii si asemanandu-si chiar si Imparatia Cerurilor cu o cina mare. Si mai mult decat orice, dezvaluindu-se apostolilor la Cina cea de Taina drept trup si sange, paine si vin.
De aceea, Biserica Ortodoxa a randuit ca praznuirea invierii lui Lazar, sambata de dinaintea Floriilor, care prefigureaza marea Inviere a Domnului, sa fie facuta cu icre, si asta nu intamplator, caci icrele sunt, la randul lor, un simbol al renasterii. Iar la sarbatoarea de a doua zi, Intrarea Domnului in Ierusalim, tot crestinul, fie ca a postit, fie ca nu, va gusta din bucatele pe care le ingaduie dezlegarea la peste si se va veseli asteptandu-l pe Domnul cu ramuri inflorite, cu sufletul deschis si cu masa plina. In aceasta zi, femeile se ostenesc sa intinda masa mare, asemenea Martei, sora lui Lazar, parca asteptandu-l pe Domnul sa le intre in case si sa le binecuvanteze bucatele. In ziua de Florii, cu totii gustam din dulcele pe care Domnul l-a ingaduit, incercam sa ne simtim partasi la bucuria multimii pentru care Iisus, intotdeauna grijuliu fata de nevoile pur umane, a s