de CLAUDIA CURICI A FOST ODATA Sfintele Pasti, sarbatoarea Invierii Domnului, a innoirii, a curateniei si a reinvierii naturii, este intampinata de romani cu mare bucurie sufleteasca.
Postul, Sfanta impartasanie, belsugul bucatelor, innoirea straielor, cum ar zice bunicii, toate sunt parte a unui ritual stravechi. Dar ce e mai simbolic pentru aceasta sfanta sarbatoare decat ouale rosii sau ouale incondeiate?
De ce oua rosii? Legendele crestine leaga simbolul oualor rosii de patimile Mantuitorului. Rastignirea si invierea lui se infratesc cu reinvierea naturii primavara si cu reluarea ciclurilor vietii. Oul, el insusi purtator de viata, devine un simbol al regenerarii, al purificarii si al vesniciei. Legenda spune ca atunci cand Hristos a fost batut cu pietre, acestea atingandu-L s-au transformat in oua rosii. O alta traditie consemneaza ca, dupa ce Iisus Hristos a fost rastignit, carturarii si fariseii au facut un ospat de bucurie. Unul dintre ei a spus: Cand va invia cocosul pe care-l mancam si ouale fierte vor deveni rosii, atunci va invia si Hristos. Nici nu si-a terminat acela spusele si ouale s-au si facut rosii, iar cocosul a inceput sa bata din aripi.
Substitut al divinitatii primordiale, oul este infrumusetat prin vopsire si incondeiere in Saptamana Patimilor. Pentru a juca rolul de substitut ritual al personajului sacru, oul este ales la miezul Paresimilor, ziua de miercuri din mijlocul Postului Mare, este gatit in Saptamana Patimilor pentru a fi ucis prin lovire violenta in cap si mancat sacramental in ziua de Pasti. Prin acest scenariu ritual, cei vechi credeau ca timpul si spatiul inconjurator mor si renasc impreuna cu divinitatea adorata, an de an.
Simboluri Ornamentica oualor decorative este extrem de variata, ea cuprinzand simboluri geometrice, vegetale, animale, antropomorfe, skeomorfe (unelte de munca) si religi