Julia Kristeva
Geniul feminin I. Viata. Hannah Arendt sau actiunea ca nastere si ca stranietate
Traducere de Beatrice Stanciu
Postfata de Caius Dobrescu
Editura Paralela 45, Colectia „Odiseu“
Piesti Bucuresti, 2004, 280 p.
Opera autoarei, profesorului, teoreticianului, politologului si filozofului Hannah Arendt este una dintre principalele surse in studierea vietii intelectuale moderne. A patrunde in si a intelege lumea Hannei Arendt inseamna a te ciocni de catastrofele politice si morale ale secolului XX. Viata ei a trecut peste convulsiile a doua razboaie, peste revolutii si razboaie civile. A trecut prin evenimente chiar mai rele decit un razboi, timp in care a trait dezradacinarea si anihilarea identitatii. Personalitatea si fiinta i-au fost provocate dur – insa creativ, in sens individual – de vremurile in care a trait si pe care le-a numit „dark times“, a caror istorie se citeste ca o suma de orori. Instrainarea de pamintul natal si neajunsul de a se fi nascut evreica sint conditiile care au determinat gindirea politica a scriitoarei, spre care nu a avut de la inceput inclinatii naturale si pentru care nu a fost pregatita prin educatie.
- Viata si opera suprapuse
Preocupata de viata tumultoasa a controversatei scriitoare, studiindu-i in amanuntime intreaga opera, nu este intimplator ca Julia Kristeva isi alege ca prim subiect al trilogiei sale despre geniul feminin tocmai destinul Hananei Arendt. Astfel, nu e dificil de identificat ce afinitati isi va fi gasit Kristeva in acest destin. Mai important mi se pare insa de precizat ca Julia Kristeva admira si trateaza cu mare candoare si iubire pe cineva de care ar trebui in fond sa se distanteze, avind in vedere faptul ca, in intregul ei sistem de gindire, Arendt se desparte clar de psihoanaliza, pe care o neaga sau, mai indulgenta uneori, o considera in