Ioana BRADEA
Bagau
Editura Est, Bucuresti, 2004, 278 p.
De ce tinerii de azi scriu numai despre sex, droguri si alcool? Poate e un semn de imaturitate (oportunism) a unor debutanti care, ca sa se urce pe val, trebuie sa-i invete forma si sa-i sporeasca (suporte) furia. Dar de unde a pornit valul? Poate ca asa-i moda in tara frantujilor, iar noi ne raliem, iarasi, formelor fara fond. Sau poate ca, vorba unui tinar cronicar, mentalitatea Bukowski se filtreaza prin cultura hip-hop.
- Aceiasi tineri, alte injuraturi
Un argument in sprijinul teoriei imaturitatii e faptul ca, pina anul trecut, ma intrebam: oare de ce tinerii regizori romani fac filme numai despre prostitutie, despre mizeria din Romania (din spitale, scoli, ghetouri), despre mafioti de cartier, copii abandonati si/sau bolnavi de HIV? Probabil ca o parte de vina o au si occidentalii care vor sa vada numai acesta latura, ultra-mediatizata, a Romaniei, in timp ce noi ne complacem, asemenea unei republici bananiere, in situatia de furnizori de marfuri exotice: maimute si curmale. Cind au aparut excelentele Apartamentul (Constantin Popescu) sau Un cartus de kent si un pachet de cafea (Cristi Puiu), mi-am zis, entuziasmat: iata ca se pot cistiga distinctii si cu un film despre cum se duce galeata de gunoi. Cunoscatorii mi-ar putea reprosa faptul ca cele doua scurtmetraje sint gaguri, exceptii in peisajul general si chiar in filmografia regizorilor. Moartea domnului Lazarescu, de Cristi Puiu, care a fost premiat anul acesta la Cannes, demonstreaza ca mizeria din spitalele romanesti e in continuare unul dintre subiectele favorite ale strainilor. Iar in ceea ce priveste lungmetrajele, nici o sansa: dupa Italiencele (Napoleon Helmis) sau Milionari de week-end (Catalin Saizescu), mi-e frica sa mai merg la un film romanesc!
Dar... exceptiile nu sint, poate, se