Asteptat ca o adevarata sarbatoare a muzicii, Festivalul Enescu a debutat duminica seara sub semnul omagierii maestrului care, in urma cu o jumatate de veac, a intrat in nemurire. Spoturi publicitare (in sfirsit si la TV Mezzo), afise, banere, numeroase articole au prefatat aceasta a XVII-a editie. Deschidere la care au fost prezenti presedintele
Traian Basescu, primul ministru Calin Popescu Tariceanu si alti numerosi oameni de cultura.
Cuvintul de deschidere rostit de presedintele de onoare Ioan Holender a fost urmat de creionarea concisa a personalitatii lui Enescu de catre ministrul Culturii, compozitorul Adrian Iorgulescu, cel care a realizat si programul muzical, in interpretarea Filarmonicii bucurestene sub bagheta dirijorului Horia Andreescu, program cuprinzind opusuri enesciene – Rapsodia I si Simfonia I – incadrind Triplul concert de Beethoven, solisti fiind violoncelistul Alexander Rudin, violonistul Dmitri Sitkovetski – un nume binecunoscut, dar care a dezamagit prin stridenta sunetului si lipsa totala de implicare expresiva – si pianista Brigitte Engerer, cu un tuseu rotund, dar cu un discurs fara relief. O colaborare cu un asemenea trio inegal valoric si greu de omogenizat a devenit astfel extrem de dificila pentru orchestra care a reusit totusi sa realizeze un suport echilibrat. Daca, in Rapsodie, contururile, temele si planurile contrastante nu au avut pregnanta si mai ales stralucirea dorite (poate si pentru ca instrumentistii sustineau primul concert dupa vacanta), Simfonia a rasunat mult mai dinamic, mai dens ca ideatica si cu un plus de anvergura (fiind, cu siguranta, mult mai „lucrata“ la repetitii), astfel incit aplauzele publicului au determinat oferirea unui bis consistent – Rapsodia II de Enescu, interpretata in tonuri calde, cu fluenta si frazare eleganta.
- Controversata sonorizare a Salii Palatului
M