Pavilionul Romaniei la Bienala de la Venetia, care cuprinde o camera goala cu o eticheta si o culegere de 900 de pagini despre integrarea europeana vazuta de istorici si artisti, a provocat controverse pentru ca unul dintre textele oferite vizitatorilor injura, pe romaneste, Europa.
Publicistul si criticul de arta Tudor Octavian si-a exprimat sambata seara, la doua posturi de televiziune, nemultumirea fata expozitia romaneasca de la Bienala, dar mai ales fata de textul basarabencei Nicoleta Esinencu, ce contine injuraturi la adresa Romaniei si Europei.
Octavian scrisese intr-un comentariu din „Jurnalul National” ca fiecare este in definitiv liber sa aiba propriile viziuni artistice, insa nu „pe banii unui guvern, intr-o imprejurare de prestigiu, care angajeaza demnitatea unui minister din Romania”.
Concept radical si stangist
Volumul oferit vizitatorilor la expozitie, realizat de artistul german de origine romana Marius Babias, curator al pavilionului, poarta, in limbaj de specialitate, denumirea de reader.
Directorul Muzeului National de Arta Contemporana si unul dintre membrii comisiei care au decis organizarea pavilionului romanesc, Mihai Oroveanu, a spus ca reader-ul nu a facut parte din proiectul pe care l-a aprobat comisia Ministerului Culturii, ci este creatia ulterioara a artistului Marius Babias.
„Exista o intreaga categorie de artisti care incearca sa provoace prin lucruri de tipul asta”, a explicat Oroveanu. „Nici nu sunt entuziasmat, dar sunt obisnuit cu acest tip de radicalism”, a adaugat el.
„Cele mai multe texte din reader se refera la provocarile integrarii europene, asa cum sunt vazute pe de o parte de istorici si, pe de alta parte, de artisti din Europa Centrala si de Est”, a explicat Virgil Nitulescu, secretar de stat la Ministerul Culturii si Cultelor (MCC).
@N