Majoritatea trenurilor din Romania sint mai vechi de 20 de ani, virsta la care, legal, ele ar trebui sa fie scoase din circulatie. In acelasi timp, CFR au anuntat cresteri la preturile biletelor cu 50-60% pina in anul 2007, iar vechea conducere a societatii este anchetata pentru gestionare frauduloasa a fondurilor.
„Din totalul de 3165 de vagoane aflate in parcul CFR Calatori, 2% sint mai noi de 10 ani, 20% au intre 10 si 20 de ani vechime, iar restul de 78% sint mai vechi de 20 de ani“, a spus Liviu Pescarasu, director exploatare la CFR Calatori.
Vasile Olievschi, directorul general la Infrastructura si Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor, a motivat situatia existenta prin posibilitatile financiare limitate pentru reabilitarea vehiculelor feroviare.
Banii publici nu ajung
Desi pentru perioada 2002-2005 au fost alocate de la stat aproape 900 de milioane de euro, conform datelor oferite de CFR, s-au investit doar aproximativ 65 de milioane de euro in modernizarea a 100 de vagoane si achizitionarea a 20 de vagoane noi pentru care s-a utilizat si finanatare externa.
De asemenea, CFR are in proiect repararea a peste 10.000 de vagoane si achizitionarea a 120 de trenuri „Sageata Albastra”, dintre care 74 deja circula pe caile ferate romane.
Vasile Olievschi spune ca se aloca sume mai mici pentru modernizarea sau cumpararea de noi vagoane pentru ca „cei mai multi bani se duc spre infrastructura, care mentine siguranta circulatiei“.
Cheltuielile necesare pentru infrastructura, adica repararea si modernizarea cailor ferate, calculate de Ministerul Transporturilor pentru a ajunge la standardele europene, sint de peste 17.000 de milioane de euro, adica aproape 600.000 de miliarde de lei.
Directorul Olievschi recunoaste faptul ca investitiile realizate pina acum de