Ziua strada e asa de aglomerata, incit evita centrul: pe jos aproape ca nu poti merge de inghesuiala. Atunci te sui in litiera (lectica) sau in scaunul cu purtatori (sella gestatoria) si ii lasi pe sclavi sa-ti faca drum prin multime. Avantajul litierei este cel al patului fata de scaun: un pat portabil, din care poti privi, intins pe-o rina, lumea care trece pe linga tine. Daca te deranjeaza, tragi perdelele sau te sui intr-o litiera cu geamuri. Daca esti grabit ori sclavul purtator e cine stie pe unde sau inca nu ai strins bani de ajuns pentru un vehicul al tau, ai de unde sa alegi intre litierele si chiar scaunele de inchiriat. Cu scaunul e mult mai usor sa fii purtat: nu are greutate, nici speteaza, se poate plia.
Acum, la caderea serii, iese lumea buna la plimbare.
. Ultimele care, furgoane si trasuri, carutele grele parasesc in graba marile strazi din centru: cele cu patru roti, de calatorie (raedae, carrucae), de transportat marfuri (plaustra, solide, cu roti pline ca un disc, fara spite), furgoanele militare (carri) sau carele ocazionale din timpul zilei, aparute la ceremonii religioase (cind zeii in forma de statui si busturi sint scosi in timpul procesiunilor si asezati pe pernele din carul sacru, tensa), carele sportive sau de parada (currus, cu doua roti, de circ, pentru curse, ori carul de triumf dupa razboi). Caii (cite unul sau doi, dar alteori si cite trei sau patru, dupa marimea vehiculului), pentru trasurile si carele de calatorie, de sport si de parada, boii, catirii si magarii, pentru carele de marfa, ocupa si ei buna parte din strada principala si din cele adiacente forului, pina la iesirea din oras. Seara, totusi, se golesc si aerisesc pina si strazile cele mai umblate. Ies acum perechi in trasuri de promenada cu doua roti, usoare, cabriolete deschise sau acoperite (atunci cind e vint, ploaie, urit): cisium, eleganta, descope