Presedintele de onoare al Festivalului „Enescu” ar dori o mai buna organizare
EVZ: Festivalul „Enescu” este un fenomen de elita?
Ioan Holender: Nu este facut pentru elita, Sala Palatului are peste 4.000 de locuri. Partea pozitiva este ca pot intra si studentii, fara sa plateasca, pentru a umple sala. Eu zic ca asta e bine. Niciunde in lume nu poti sa umpli o sala cu 4.500 de locuri. Nu exista la Bucuresti 4.500 de oameni care asculta muzica clasica, si asta e normal.
Sala este cea mai mare problema a festivalului?
Nu a festivalului. Sala este o problema a Romaniei. Nu avem in toata Romania o sala de concert de nivelul tarii, de nivelul Bucurestiului. Era pentru cuvantari, congrese de partid. Din ,90 era vorba ca se face. In conversatia cu domnul Basescu, pe care am avut-o la concert, a inteles, cred... I-am spus ca e pacat de bani. Si sunt anumite orchestre care nu vin.
Anul acesta v-a refuzat cineva?
Da. Cleveland. Am probleme si cu orchestra noastra, Filarmonica din Viena. Au venit pentru ca le-am impus eu sa vina. Nu e niciodata bine, e rau sau mai putin rau. Pretentiile noastre au devenit mai modeste.
Daca sala nu e cea mai mare problema a festivalului, atunci exista alte probleme?
Festivalul, pentru public, pentru ce aduce, este o raza de lumina. Sunt totusi patru-cinci orchestre de foarte buna calitate, niste dirijori importanti. Totusi nu m-as axa atat de mult pe Enescu. Il cinstim pe Enescu dandu-i numele festivalului. As dori si mai multa pictura contemporana, si teatru, nu numai orchestre.
L-as face mai larg, este si foarte concentrat. Sa stai de la 7.30 pana la 12.00 la concerte... S-ar putea face altfel. Dar Festivalul „Enescu” este una dintre manifestarile foarte bune si foarte importante pentru cine? Pentru romani, in primul rand, nu pentru strainatate, cum spun politicienii. Nime