Multi oameni din business sunt adesea mari admiratori de arta si chiar pasionati colectionari. Si pentru ca apetitul lor de tranzactii si negociere se manifesta si in acest domeniu la fel ca la bursa sau la masa negocierilor, casele de licitatii sunt favoritele lor. Apanaj al luxului si rafinamentului, casa de licitatii incepe sa devina o preocupare a lumii bune a Capitalei, dar si o afacere profitabila. Cu atat mai mult cu cat sunt respectate indeaproape "canoanele" pe care le urmarim in filmele americane. Chiar si ciocanelul care marcheaza momentul "adjudecat".
"Sunt multi intermediari si o mare parte a cumparatorilor nu se arata in persoana. Cineva liciteaza si apoi alta persoana face plata", spune Mihail Bucur Papagheorghiu, directorul casei de licitatii ALIS. Obiectele vandute in casele de licitatii din Bucuresti sunt bijuterii, mobila, carti si alte obiecte de arta.
"Trendul in domeniu este ascendent, selectiv, elitist", explica Papagheorghiu.
Potrivit acestuia, cli-entii unei case de licitatii se impart in "negustori" (despre care acesta spune ca liciteaza doar pentru a putea apoi sa revanda produsul achizitionat) si "colectionari" (pe care Papagheorghiu ii de-semneaza a fi cei ce cumpara din pasiune pentru obiectele tranzactionate).
"Exista si asa-numitii colectionari de plasament, adica cei ce invesesc intr-un obiect si apoi asteapta sa ii creasca valoarea", spune reprezentantul ALIS.
De la Romaero la licitatii
Casa de licitatii ALIS a fost deschisa in anul 1990, dintr-o intamplare. "Imaginati-va un atelier de proiectare la Romaero, plin de ingineri care nu mai aveau nimic de facut dupa 1990, dar care nu aveau nici bani pe care sa ii investeasca in marfa. Cam asa s-a nascut ideea care, incet, incet, a prins aripi si a avut un succes de piata imediat", spune Papagheorghiu.