Spatiul de manevra al statului... se reduce considerabil. Aceasta reclama, pentru a se atinge obiectivele de interes public, un tip de conduita ce se bizuie pe mijloace mai fine sau indirecte, reactie in timp real, expertiza solida Saptamana trecuta a fost lansata Strategia de Export de catre MEC. Exista trasaturi si tendinte ale economiei romanesti ce au implicatii majore pentru o strategie de export judecata la nivel national.
Sectorul privat formeaza acum mai bine de 70% din PIB, iar capitalul strain are un rol principal in sectoare de baza, care sunt conectate tot mai strans cu economiile Uniunii Europene (UE). Aceasta stare indica "in care teren este mingea". Fiind tot mai dependenta de relatiile comerciale cu UE, soarta firmelor noastre depinde covarsitor de ciclul economic si perspectivele Uniunii. Intervine aici si logica capitalului strain, care ia decizii optimizate la nivel transnational, ce este posibil sa intre in contradictie cu interese locale.
Nu inseamna insa ca rolul statului devine insignifiant; el are un cuvant de spus in asigurarea de bunuri publice esentiale: educatie, infrastructura, sanatate, amenajarea teritoriului; favorizarea unui mediu de afaceri prielnic (functionarea statului de drept, fiscalitate); asigurarea securitatii nationale etc. Este adevarat ca spatiul de manevra al statului, prin parghii si camp de actiune, resurse, se reduce considerabil. Aceasta reclama, pentru a se atinge obiectivele de interes public, un tip de conduita ce se bizuie pe mijloace mai fine sau indirecte, reactie in timp real, expertiza solida. Aici avem insa, din pacate, metehne serioase (cum s-a negociat privatizarea Petromului, alte cazuri similare, spun multe...).
Traim intr-o lume care cunoaste impactul noilor tehnologii informationale si comunicationale (ICTs); acestea afecteaza relatiile comerciale, accelereaza dimensiuni ale globa