In septembrie, la Venetia, caldura este insuportabila. Marea problema este ca, la 30 de grade, canalele emana un miros dezagreabil. La fel de rau mirositoare este si multimea pestrita care asteapta sa se suie in vaporasele care duc la Lido di Venezia, peninsula in care se desfasoara Festivalul de Film, ajuns la cea de-a 62-a editie. La Venetia, festivalul este numit „Mostra“, adica expozitie, vitrina, esantion. Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica. Incepe „Mostra della Laguna“, citesc pe un afis, la gara centrala din Venetia. Stiu din experienta ca Mostra della Laguna poate deveni Monstrul din Laguna, mai ales pe o caldura ca asta. String din dinti (in cazul de fata, string din nas) si ma urc in „vaporetto“. In 40 de minute ajung la Lido, care este un cartier al Venetiei. Trec pe Canal Grande, consi-derat cea mai frumoasa „strada“ din lume.
La Lido nu este la fel de frumos. Palazzo del Cinema si Cazinoul au fost construite in anii ’30 de Mussolini (prima editie a celui mai „batrin“ festival de film din lume s-a desfasurat in 1938). Arhitectura este cea grosolana si cvadrata din perioada fascismului. Dar, din fericire, totul este indulcit de prezenta marii, la o suta de metri. In teorie, intre un film si altul, as putea sa ma duc la plaja... Imi iau acreditarea (50 de euro!) si atac „Monstrul din Laguna“. Filmul de deschidere, in afara concursului, este Seven Swords, de Tsui Hark. „O inaugurare «tsui generis»“ este titlul primului numar al cotidianului festivalului, Ciak in Mostra. Tsui Hark este probabil cel mai important cineast din Hong Kong, definit ca „un Spielberg asiatic“. Dar aceste Sapte Spade, care dureaza doua ore si jumatate, devin arme letale. Pelicula, care a costat 18 milioane de dolari, este un film de actiune si arte martiale (gen wuxia) cu zeci de personaje, colorat, zgomotos, obositor. In intentia lui Tsui Hark, el ar trebui sa