Violonistul Alexander Balanescu spune ca, in general, interpretarea clasica este plictisitoare pentru publicul modern
Alexander Balanescu este printre cel mai bine cotati violonisti din lume. A reinterpretat muzica Mariei Tanase pe albumul „Maria T" si a avut un turneu prin lume tot cu melodii dupa cele ale marii interprete, incheiat pe 10 septembrie, la Bucuresti.
Violonistul spune ca a intrat intr-o „perioada de scris" si studiu; acum compune muzica pentru trei filme, printre care „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", in regia lui Catalin Mitulescu, si lucreaza la un disc cu improvizatii pe teme de Bach.
EVZ: Cum ati ajuns la muzica Mariei Tanase?
Alexander Balanescu: E o amintire din copilarie. Intotdeauna am adorat cantecele acestea. M-am intors in tara in '92, pentru prima data dupa 20 de ani (in turneu cu albumul „Possesed"). „Luminita" (lansat in mai 1994) a fost primul album pentru care am folosit inspiratia folclorica in mod constient. Am studiat, am ascultat foarte multa muzica folclorica.
Dupa aceea am cautat o alta sursa de inspiratie din folclor, si mi-a venit ideea sa lucrez cu cantecele Mariei Tanase.
Nu v-a influentat si faptul ca este foarte cunoscuta?
Da, intr-un fel. M-a interesat ca e atat de iubita de un public larg din Romania, in ciuda faptului ca a cantat muzica folclorica. De ce e atat de apreciata, pentru ca in mod normal ar trebui sa fie o nisa mult mai restransa? Cum a reusit sa ajunga la un public mai larg? Cred ca tocmai datorita acestui talent de a comunica in expresia foarte directa, speciala, care atinge pe toata lumea.
Ati plecat din Romania in Anglia si ati trecut si pe la Juilliard (considerata una dintre cele mai importante scoli de muzica din lume).
Juilliard a fost o experienta foarte speciala pentru mine, deoarece, intr-un fel, mi-a fost foart