Printr-o frumoasa intimplare, Ateneul a gazduit saptamina trecuta doua concerte cu o semnificatie aparte, alaturind, sub acea cupola seculara, politica si muzica, astfel incit, macar pentru citeva ore, personalitati cu convingeri si formatii foarte diferite s-au inteles si au ascultat acelasi limbaj al Eutherpei.
Implinirea unui an de la infiintarea postului de radio metropolitan Deutsche Welle la Bucuresti – punte care leaga spiritualitatea germana de cea romaneasca si reuseste sa realizeze un plus de comunicare si circulatie a ideilor de la vest la est –, a fost marcata prin invitarea unui ansamblu redutabil.
E vorba de Orchestra Simfonica din Berlin (fosta RIAS), sub bagheta unui celebru dirijor – Kent Nagano (care din anul 2000 este si director artistic al acestei prestigioase formatii), care a oferit un program deosebit de atractiv, chiar si pentru cei care in acea seara s-au aflat poate pentru prima oara intr-o sala de concert.
Si cum muzica lui Mozart este o „preferinta“ universala, au fost alese doua opusuri – „slagar“ – Simfonia nr. 41 „Jupiter“ – ultima sa creatie in acest gen – si Concertul pentru clarinet si orchestra KV 622, compus cu doar citeva luni inainte de stingerea sa din viata – incadrind insa o lucrare contemporana. Daca partitura concertanta a debutat usor ezitant, instrumentistii, in general tineri, s-au acomodat apoi repede cu ambianta si acustica salii, acompaniind cu precizie si suplete evolutia solistica a clarinetistului Jorg Widmann. Acesta din urma, la 42 de ani, este un tehnician performant, imbinind virtuozitatea cu elemente interpretative si stilistice adecvate, escaladind cu inteligenta si muzicalitate dificultatile extreme ale scriiturii. La pupitru, fara bagheta, cu o gestica restrinsa, uneori abia sugerata, Kent Nagano a urmarit cu discretie si eficienta demersul solistic, realizind pagini stralu