Autoritatile din Alba apeleaza la un artificiu legislativ pentru salvarea de la topit a liniei fostului trenulet care strabatea Apusenii, Mocanita. Este vorba despre declararea acesteia ca monument istoric.
Reprezentantii Consiliului Judetean si cei ai Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National au intocmit deja documentatia pentru declararea Mocanitei ca monument istoric si au depus actele la ministerul Culturii si Cultelor.
Mocanita, data la schimb pentru o datorie de 78 de miliarde
Unul dintre cele mai importante proiecte din domeniul turismului in Muntii Apuseni, respectiv acela al repunerii in functiune a liniei de cale ferata ingusta, cunoscuta de multi sub numele de Mocanita, a fost blocat din cauza unei datorii de 78 de miliarde lei, pe care Societatea de Administrare a Activelor Feroviare o avea la SC "Tunele" Brasov.
Firma brasoveana a apelat la instanta pentru a-si recupera banii si a primit la schimb tocmai linia de cale ferata din Alba. In aceste conditii, Mocanita urma sa aiba aceeasi soarta ca si alte linii de cale ferata din tara pe care le-a castigat in instanta si pe care ulterior le-a taiat si le-a topit (de exemplu linia de la Hateg-Boutari).
Aceasta, in conditiile in care autoritatile din Alba au intocmit un plan de repunere in functiune in scopuri turistice a liniei, in care erau implicati si investitori straini.
Practic, conform planurilor, Mocanita trebuia sa devina un trenulet de agrement, una dintre atractiile Muntilor Apuseni. Planurile prevedeau ca linia sa fie concesionata, iar in apropierea statiilor urmau sa se dezvolte pensiuni turistice.
Linia nu va putea fi topita in viitorul apropiat
Linia de ecartament ingust a fost, insa, scoasa l