Marti, 6 decembrie, la ora 11, la Centrul National al Dansului, a avut loc o conferinta de presa in care tinerii coregrafi Eduard Gabia, Mihai Mihalcea, Manuel Pelmus, Florin Fieroiu, Ion Dumitrescu, toti profesionisti recunoscuti pe plan international, si-au exprimat nemultumirea fata de practicile ministeriale „neortodoxe“ din jurul concursului pentru ocuparea postului de director al CND (director interimar fiind in acest moment Ion Tugearu).
Batalia intre generatii e un subiect inepuizabil. N-are sens sa-i dedicam un eseu plin de truisme, mai ales ca in cazul de fata nu (doar) despre asta e vorba. La suprafata, incidentul pare intr-adevar inca o disputa intre „garda“ veche si cea noua; nimic nou pina aici, la fel stau lucrurile si in alte domenii ale culturii. Partea cu adevarat interesanta e ca, aici, nu „batrinii“ sint „lupul cel rau“ – deci, pina la urma, nu e o simpla reiterare a unui conflict vechi de cind lumea – ci sistemul (in sensul acela demonic in care continuam, prin forta imprejurarilor, sa-l percepem), reprezentat glorios de Ministerul Culturii si Cultelor, aflat acum sub conducerea lui Adrian Iorgulescu.
- Istoria conflictului, pe scurt
Marul discordiei dintre breasla coregrafilor si dansatorilor si MCC e concursul pentru ocuparea postului de director al Centrului Dansului Contemporan, singura institutie de profil de la noi (institutie aflata in subordonarea ministerului, sa mentionam si acest amanunt). Respectivul concurs era programat initial pe data de 26 octombrie, candidatii trebuind sa indeplineasca, printre altele, urmatoarea conditie: sa fie absolventi de studii medii de coregrafie si de studii superioare in domenii artistice sau umaniste. Bun, zis si facut. S-au inscris doi candidati care si-au si depus la minister proiectele manageriale: Mihai Mihalcea si Cosmin Manolescu, nume care nu mai au nevoie de nici