Muzeele se emancipeaza si se adapteaza economiei de piata, incercand sa satisfaca nu numai pofta de arta, ci si pofte mai pamantesti, precum cea de mancare sau de shopping. Astfel, marile muzee deschid magazine si restaurante proprii, transformandu-se intr-un fel de mall-uri in care, printre altele, poti vedea si niste obiecte de arta. Si notiunea de "suvenir" isi largeste sensul, pentru ca sub aceasta titulatura se pot cumpara nu numai materiale educative si obisnuitele obiecte cu parfum de kitsch, ci si mobila, bijuterii de reala valoare sau jocuri - e adevarat, majoritatea disponibile in magazinele virtuale.
La Modern Museum of Modern Art din New York (MoMa), gasiti cadouri intre 7 si 1.000 de dolari, create atat de mestesugari anonimi, cat si de designeri celebri. De la mobila, corpuri de iluminat, accesorii pentru bucatarie si decoratiuni, pana la aparatura electronica, ceasuri, jocuri si bijuterii.
Cele mai inedite obiecte sunt de departe replicile miniaturale ale unor piese de mobilier create de designeri celebri. Le Corbusier, Eames, La Chaise, Breuer B3 Wassily sunt cateva marci sub care gasiti obiecte reproduse la scara de 1:6 (numai bune pentru papusi).
Vizitatorii isi pot insa mobila si dota o casa intreaga numai de la magazinul muzeului, care ofera si scaune, mese, birouri, oglinzi sau corpuri de iluminat reale, toate sub semnatura unor mari designeri, precum Philippe Starck sau Ferruccio Laviani. De pilda, puteti imbogati sufrageria cu un scaun din plastic Louis Ghost (un fel de replica a unui clasic Louis XVI), care va costa 330 de dolari. Si ce se potriveste mai bine intr-un astfel de decor art deco, decat un "weather forecaster" (un aparat care prevede vremea, un fel de meteorolog de serviciu), disponibil la magazinul aceluiasi muzeu!
British Museum (Londra) are cinci magazine reale si nenumarate ru