ARTA SI KITSCH Secolul al XXI-lea are mania clasificarilor pentru ca nu mai poate inventa nimic. Ordoneaza la nesfarsit informatia existenta si o recupereaza pe cea uitata, fie cu frustetea unui bilant contabil, fie mai creativ, cu nuante de context si interpretari la zi
Topurile de show-biz si afacerile ne spun cine sunt cei mai buni, cu o marja de eroare infima, pentru ca vanzarile si vilele sunt la vedere. Topurile cu politicieni de asemenea, pentru ca, desi tot ce-i de stat sta, ei isi perinda mai departe siluetele si gafele in ochii lumii, la stiri, talk-show-uri si gale VIP. Ce se intampla, insa, cu scriitorii, muzicienii, regizorii de film, ori de teatru, si artistii vizuali? In afara premiilor de excelenta cu jurii de specialitate, sta cineva cu ochii pe ei sa urmareasca ce fac, unde au spectacole sau expozitii, cat, ce si cui vand? Din cate stiu nu, de vreme ce, la noi, produsul riguros cultural se consuma inca in tacere, fiind considerat ori prea elitist, ori insignifiant in raport cu alte "marfuri" mai profitabile. Si atunci, va intreb cum isi fac cota artistii care nu apar nici in presa, nici in piata publica, nici la Teo?
IN ROMANIA, OCCIDENTUL TE FACE CELEBRU
Ei bine, raspunsul e prin numarul de participari in strainatate, prin nominalizari si premii internationale de prestigiu, caci in Romania - vorba unui artist - Occidentul te face celebru. Cum ar fi ajuns Cristi Puiu in atentia tutoror, daca n-ar fi luat premii la Berlin si Cannes? Cum ar fi facut duet si videoclip Stefan Banica Jr cu Angela Gheorghiu (sau invers, ca aici ierarhia se impune), daca aceasta n-ar concerta la Covent Garden si Royal Albert Hall? Popularitatea de top e discutabila, ca orice idee de bestseller, dar intr-un timp in care marketing-ul si rating-ul controleaza orice strategie de viitor, trebuie sa fii Bill Gates sau Berlusconi sa le ignori.
In cazul art