Ion STENDL
Desenul. Estetica, suporturi, materiale
O paralela intre Renastere si secolul XX
Editura Semne, Bucuresti, 2004, 246 p.
Ion Stendl s-a nascut in luna februarie. Spirit deschis, conform zodiei, interesat de experiemente, el a ramas consecvent, pe intreg parcursul carierei sale artistice, de peste 40 de ani, interesului pentru desen si corpul uman. Personalitatea sa artistica s-a construit in jurul acestor doua repere: primul tine de limbaj, iar celalalt de tema.
Cercetarile artistului au mers, in toti acesti ani, in mai multe directii: desenul, obiectul, fotografia, pictura, tapiseria, gravura, arta monumentala au fost preocuparile constante ale creatiei sale, impuse in peisajul artei noastre contemporane prin atitudine si optiunea personala.
Nu este intimplator faptul ca Ion Stendl s-a preocupat si de o analiza teoretica asupra istoriei desenului. in calitatea sa de profesor al Universitatii de Arte din Bucuresti, el a pus la indemina studentilor una dintre cele mai importante carti despre desen aparute la noi, intitulata Desenul. Estetica, suporturi, materiale.
In succesiunea creatiei sale, inceputa in jurul anilor ’60, se pot distinge mai multe etape – mai ales in ceea ce priveste opera sa desenata. Acestea tradeaza structura de factura clasica a personalitatii artistului si disciplina riguroasa in elaborarea fiecarui proiect. Etapele se succed si acum, dupa multi ani de experienta, in acelasi ritm: documentare, studiu, analiza atenta. Prezenta artistului in atelier ramine insa locul ce da masura muncii sale; pentru public, contactul cu atelierul este primul pas in cunoasterea personalitatii artistului. Nici acum Ion Stendl nu a renuntat la lucrul in fata modelului, la cercetarea continua asupra naturii.
in tot acest context, fotografia ocupa un loc important, este unul dintre instrumentele