- Cultural - nr. 37 / 23 Februarie, 2006 Marcel Proust amintea intr-o pagina antologica din lucrarea "In cautarea timpului pierdut" in care despre personajul Vinteuil _ ce-l intruchipa pe George Enescu - se spunea: "Vioara se ridicase la notele supreme unde staruia ca pentru o asteptare, care se prelungea in exaltare … la inceput, pianul singuratic se plange ca o pasare parasita de tovarasa ei; vioara o auzi, ii raspunse ca dintr-un copac invecinat. Era ca la inceputul lumii, ca si cum n-ar fi fost decat ele pe pamant … sa fie o pasare, sa fie sufletul nedesavarsit inca al micii fraze muzicale, sa fie o zana nevazuta care se tanguia si al carei plans pianul il repeta cu iubire? Tipetele erau atat de neasteptate ca vioristul era silit sa le culeaga printr-o repezire a arcusului. Minunata pasare! Vioristul parea ca vine s-o vrajeasca, s-o imbie, s-o prinda. Pasarea intrase in sufletul lui, mica fraza muzicala chemata zbuciuma ca din alta lume faptura cu adevarat posedata a vioristului". Marele pianist Alfred Cortot spunea ca Geoge Enescu are "nu talent, ci geniu"… George Enescu s-a format la Iasi, Viena si Paris, unde s-a bucurat de invatatura primita de la profesori admirabili, cu vederi largi si generoase, ca Eduard Caudella, Sigismund Bachrich, Joseph Hellmesberger-junior, Robert Fucs, André Gédalge, Jules Massenet si Gabriel Fauré. A studiat si creat o parte din lucrarile sale in capitalele muzicii - Viena si Paris - unde compozitori celebri i-au influentat formarea conceptiei novatoare despre arta sunetelor. La Paris, George Enescu a fost martor la innoirile produse prin infiintarea "Societatii nationale de muzica" prin care Saint-Säens, Cesar Frank, Charles Gounod, André Gedale, Chabrier, Vincent d' Indy, Paul Dukas, Claude Debussy, Maurice Ravel, Roger Ducasse - cautau sa promoveze valorile artistice nationale. De asemenea, maestrii cunoscuti incununau in inv