Esti obsedat de succes in America? Il citesti pe Matei Calinescu. Vrei lucruri fundamentale despre avangarda, kitsch, postmodernism, decadenta, modernism, lectura si exil? Il citesti pe Matei Calinescu. Eficient si profund.
,b>Pomeniti undeva de paltonul cu care ati plecat din Romania in exil. Puteti sa faceti un istoric al distantarii fizice de Romania prin uzarea obiectelor cu care ati plecat?
Mai intii despre acel palton - un palton din stofa groasa si grea, o investitie semnificativa in anii ‘60. Implinea zece ani cind am ajuns in America, la 15 ianuarie 1973. Cind l-am cumparat dintr-un magazin de pe Calea Victoriei, am avut fata de el un respect ca fata de o... institutie.
Imi aminteam de-o anecdota pe care-o povestea Tudor Vianu: in timpul studentiei in Germania, in anii 1920, poetul Ion Barbu (care facea studii doctorale de matematica sub numele lui adevarat de Dan Barbilian), avind nevoie de bani, isi vinduse paltonul si i se plingea lui Vianu ca moare de frig.
Vianu ii spusese: „Cum ai putut sa faci asa ceva? Paltonul e o institutie, nu se vinde". Curios, ajuns in America, paltonul meu si-a lepadat caracterul institutional. L-am purtat rar aici, mi se parea greu ca plumbul. Plecat din Romania ceausista, nu aveam nostalgii (sau cind aveam, mi se pareau ridicole).
Dublul sens al exilului
Ce obiect mai aveti din vechiul geamantan al exilului?
Dupa atitia ani n-a mai ramas decit un inel de care nu m-am despartit niciodata, verigheta pe care e inscris numele sotiei mele, Adriana, si data casatoriei, 29 aprilie 1963.
Tin minte ca am stat citeva ore la coada pentru aprobarea micii cantitati de aur care era necesara pentru verighete (a detine aur fara aprobare era pe atunci o crima, pedepsita cu inchisoarea). Geamantanul de carton al exilului a fost inlocuit de altul, de a