12 muncitori din Iaşi au ajuns să fie cunoscuţi în întreaga Europă că pot vorbi despre tramvaie două zile, timp în care n-am să mă repet", susţine, sigur pe el, Dorian Geba.
Sticle de ţuică pentru lămpi
Inginerul RATP spune că a restaurat vagoane care au şi peste 100 de ani vechime. În opinia sa, cheia succesului este să lucrezi cu mijloace specifice începutului de secol XX, astfel încât realitatea anului 1900 să fie reconstituită cu fidelitate. O presă de montat roţi din anul 1905, un fierăstrău circular din 1900, o presă de lemn Krupp din 1905, utilaje pentru bobinaj şi lemnărie, toate din 1900, sunt ingredientele care garantează succesul unei astfel de munci. Orice operaţiune se face manual, nimic nu se realizează prin mijloace moderne. Niturile se bat cu barosul, şlefuirea se face manual. Reţeta vopselelor este din 1900: coloranţi naturali, praf de cretă şi ulei de in. "Pentru 5 kilograme de vopsea este nevoie de două zile, timp în care cineva amestecă mereu. E multă migală", povesteşte şeful restauratorilor. Pentru că accesoriile caracteristice începutului de secol XX nu se mai găsesc acum, de multe ori este nevoie de inovaţii. La un moment dat, restauratorii aveau nevoie de tuburi de sticlă cu diametrul de 50 de milimetri pentru reconstituirea unor lămpi. Cum fabricile de sticlă percep preţuri enorme pentru comenzi speciale, Dorian Geba a descoperit că în comerţ există o sticlă de ţuică ce se potrivea perfect nevoilor, dacă i se tăia gâtul şi fundul.
Prezentaţi la Televiziunea Naţională austriacă
Performanţele înregistrate la Iaşi au stârnit interesul companiilor din străinătate. Mai mult, şeful restauratorilor a apărut anul trecut în jurnalele de seară difuzate pe două posturi austriece de televiziune, dintre care unul este ORF1 (Televiziunea Naţională a Austriei). Primul contract de restaurare încheiat de RATP este cu MT Eisenbah