La ora la care scriu aceste randuri proiectul de lege "anti-migratie" a fost votat si se afla pe masa presedintelui, pentru a fi promulgat. Conform proiectului, un consilier local sau judetean isi va pierde automat postul in Consiliu, daca partidul pe listele caruia a candidat hotareste sa-l excluda din randurile sale.
Acesta lege ar avea trei neajunsuri, destul de importante, as zice. Ar fi neconstitutionala, nedemocratica si, in fine, inutila. Prevederea citata nu rezolva, ci agraveaza problema migratiei politice.
De ce nu este compatibil acest proiect cu legea fundamentala? Exista trei prevederi constitutionale care sunt incalcate:
1) Dreptul la vot. Consiliile locale si judetene sunt alese, conform art. 121(2) si art 122(2) din Constitutie. Aceeasi Constitutie recunoaste cetatenilor Romaniei dreptul la vot, in art. 36.
Acest drept nu se poate interpreta, in mod rezonabil, decat ca o garantie ca electoratul este cel care va mandata, prin intermediul alegerilor, anumite persoane pentru a exercita atributiile unei anumite demnitati. Modalitatea de alegere poate varia, se poate vota nominal, preferential sau proportional; insa enuntul dreptului ramane acelasi.
Oricare ar fi modalitatea de vot, persoanele alese primesc un mandat, sunt investite de electorat intr-o demnitate, primesc de la alegatori o anumita putere de decizie. Orice alterare a acestui enunt ar goli dreptul de continut.
Cu siguranta ca nimeni nu ar accepta ca exista drept de vot daca electoratul se duce la vot, il alege pe X, insa postul revine ulterior lui Y. Or, exact acest lucru il permite aceasta lege.
In clipa in care componenta unei institutii alese poate fi modificata, altfel decat printr-un nou proces electoral, institutia respectiva nu mai este aleasa, este numita, iar dreptul de vot a disparut.
Comisi