Cum isi disputa Rusia si Republica Moldova suprematia pe piata de media din Republica Moldova? Care sunt adevaratele probleme ale unei piete bilingve intr-un interviu cu Iurie Salaru, director Public Media Group.
Jurnalul National: Cum este influentata piata mediatica din Republica Moldova de limbile de larga circulatie? Iurie Salaru: In afara de brosuri sau traduceri ale unor materiale de sinteza sau amumite publicatii interne, nu exista publicatii tiparite in Moldova care sa fie intr-o limba de larga circulatie (cum ar fi Moscow Times la Moscova). A existat o revista tiparita pentru vizitatorii tarii, "Welcome", care deja nu mai este (probabil tot din considerente de rentabilitate), care se distribuia la turisti: in avioane, hoteluri...
Care sunt particularitatile pietei de media din Republica Moldova? Principala particularitate fiind ca este o piata bilingva. Si mai este un mic detaliu, uneori nu merg anumite proiecte care in alte tari au mare succes (nu cunosc imprejurarile afacerii, stiu sigur ca a existat cateva luni Jurnalul National in Moldova, dar, cu parere de rau, a disparut).
Institutia care se ocupa cu monitorizarea si evaluarea cotelor de popularitate a canalelor tv in Moldova este AGB. Aceasta institutie a fost constituita pe o filiera rusa, iar gradul de subiectivitate apropo de canalele cu emisie in limba romana este evident. Care sunt celelalte institutii care monitorizeaza rating-ul canalelor tv in Republica Moldova? Exista vreo diferenta intre rezultatele prezentate de AGB si celelalte institutii? Pana in 2005, Centrul Independent de Jurnalism facea in fiecare an un sondaj cu privire la piata media din Moldova si existau anumite divergente in ceea ce priveste audienta canalelor situate pe locul trei-patru, si anume PRO TV si STS (RTR - canalul de stat din Rusia), pana in 2005, pe frecventa actuala STS emitea RTR . In cer