CAPCANELE MARKETINGULUI. Berea medie "canibalizeaza" brandul superior al aceluiasi producator.
Am aflat de ce Carlsberg nu poate fi proclamata in mod oficial ca fiind cea mai buna bere din lume. Perceptia consumatorului roman este de vina. Acest consumator roman, mai indaratnic, crede ca, de fapt, berea Tuborg are are o calitate superioara celei Carlsberg.
In mod normal Tuborg Romania, detinatorul ambelor marci, considera Tubrog ca facand parte din segmentul de piata denumit Premium Under Licence, iar Carlsberg ca parte a segmentului Super Premium. Asta se traduce prin: Carlsberg este mai buna si mai scumpa. Insa mesajul promovat de producator a ajuns trunchiat la consumator: Carlsberg este doar mai scumpa.
Datele ce ne-au fost oferite, probabil involuntar, chiar de presedintele Tuborg Romania, Schacar Shaine, arata ca perceptia romanilor asupra Carlsberg nu este tocmai ce si-ar dori producatorul. In timp, diferentele au scazut, dar totusi, in ultimele date prezentate, cele din 2003, Tuborg apare in continuare cu puncte de perceptie a calitatii peste Carlsberg.
Mostenirea Romaniei vechi
Aceasta situatie, numita in marketing canibalizare a marcii, a aparut tocmai din cauza succesului initial al berii Tuborg. Aceasta s-a impus pe piata ca o bere buna, dar scumpa, in vremea in care marcile premium (Carlsberg, Gosser, Heineken) nu ajunsesera inca in Romania. Dupa aceea, a castigat popularitate prin ieftiniri repetate, pana la nivelul berilor din segmentul mediu superior. Practic, Tuborg se poate lauda acum ca are in portofoliu o bere medie care se bate de la egal la egal cu cele "de lux".
"Ignora concurenta ieftina!" (I)
Supralicitarea pozitionarii este, probabil, o strategie a Tuborg. In 2003, cand vanzarile de bere la PET erau inca slabe, reprezentantii Tuborg spuneau ca oxigenul este cel mai mare inamic al berii si ca o sticla din pl