Compania de teatru se numeşte Krétakör (www.kretakor.hu.) şi este fondată şi condusă de regizorul Ãrpád Schilling. Succesele europene sînt multe în Franţa, Belgia, Olanda, turneele asemenea. În ultima seară a vizitei la New York, Krétakör, aflată la Centrul Cultural Maghiar din NY, povesteşte despre experienţa americană.
Veniţi cu două reprezentaţii, Pescăruşul şi Blackland, actorii şi regizorul trupei iau cuvîntul pe rînd şi povestesc despre New Yorkul intim, pe care Schilling împreună cu ei toţi îl vor traduce într-un nou spectacol.
Amprenta lui Michelangelo
"Stăteam în rînd la controlul paşapoartelor după colegii actori, doamna care controla paşapoarte îi întreba pe fiecare ce meserie are, mi-a venit rîndul, cei dinaintea mea spuseseră toţi că sînt actori - eu am spus că sînt regizor şi mi-a părut rău - ar fi fost mai simplu să spun că sînt tot actor poate... dar a fost OK... Ťartistic director - good for you» a venit replica, după aceea mi s-a cerut să apăs cu degetul ca să mi se verifice amprenta, dar n-am apăsat suficient de tare şi doamna de la control şi-a pus degetul peste al meu, ca să fie apăsarea puternică... În acel moment mi-a venit în minte imaginea facerii lumii a lui Michelangelo, cele două degete care s-au atins ca să se desprindă apoi, Dumnezeu creîndu-l pe Adam...eram la New York! (rîsete)".
E povestea spusă de Ãrpád Schilling.
A black land
Blackland e o reprezentaţie al cărei titlu se inspiră din poemul lui Mihály Babits: "I dreamt of a black land/ where all was black / black from the outside, black in the inside: / to the bone, to the morrow; black, black, black, black..." (Am visat despre o ţară neagră, în care totul era negru, în afară şi înăuntru, pînă la os, pînă la măduvă, negru, negru, negru...). Reprezentaţia e construită colectiv şi inspirată de ştiri comunicate prin sms în Ungaria în 2004. Progr