Romania a semnat in urma cu trei ani un contract pe care multi l-au catalogat drept pagubos. Intelegerea, care viza constructia unei autostrazi care sa traverseze aproape intreaga tara, a fost incheiata intre statul roman si compania americana Bechtel. Unele clauze contractuale au fost considerate neconstitutionale, partea romana fiind practic lipsita de unele prerogative fundamentale. Printre acestea, posibilitatea de a controla costurile de constructie.
Ministerul Transporturilor a prezentat ieri contractul incheiat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) cu Bechtel.
Prin noul contract au fost modificate prevederile referitoare la scrisorile de garantie pentru a permite partii romane sa valorifice garantiile si au fost eliminate clauzele care duceau la dublarea indexarilor preturilor.
Contractul cuprinde, in prezent, un singur mecanism de indexare a preturilor, prevazut de lege si practicat in Romania.
Descrieri detaliate a operatiunilor
Partile au convenit si asupra descrierii detaliate a operatiunilor incluse in preturile unitare, pentru a putea asigura aplicarea cat mai corecta a acestora, in sensul evitarii dublarii unor activitati, materiale si lucrari, a definirii unor noi preturi atunci cand este necesar si a evaluarii mai precise a costurilor in functie de proiectare. De asemenea, au fost definite mai clar fiecare componenta de pret si modul in care se aplica acestea. A fost realizata o noua versiune in limba romana a contractului, care clarifica raspunderea investitorului si da partii romane posibilitatea sa valorifice drepturile contractuale. La negocieri au fost eliminate prevederile nelegale privind acordarea de catre partea romana a unui avans sub forma unui imprumut fara dobanda in suma de 250 de milioane de euro, in paralel cu plata lucrarilor efectiv executate in fieca